Scientific / art field, discipline and subdiscipline
SOCIAL SCIENCES Economics Trade and Tourism
Description (croatian)
Master plan razvoja turizma Vlašića za područje općine Travnik u u dijelu koji je izradio Institut za turizam sastoji se od tri veća poglavlja: Situacijska analiza, Poslovna strategija turističkog razvoja, Plan primjene te zaključaka. Situacijska analiza sadrži 11 podpoglavlja u kojima je izvršena identifikacija interesnih skupina, inventarizacija imovine, istraženi lokalni i regionalni potencijali te analizirani svi osnovni aspekti turističkog razvoja na području Vlašića i općine Travnik. To je uključilo analizu društvenih i ekonomskih informacija, lokalne i regionalne statistike turističke djelatnosti, postojeće dokumentacije u vezi turističkog razvoja Srednjobosanskog kantona, općine Travnik i Vlašića, kao i analizu proizvoda konkurencije te međunarodnih trendova u turizmu relevantnih za Vlašić i općinu Travnik. Poslovna strategija turističkog razvoja uključila je definiciju vizije i pozicioniranje Vlašića i općine Travnik, plan razvoja turističkih proizvoda, plan razvoja konkurentnosti, ciljna tržišta, komunikacijske aktivnosti te detaljan financijski plan ski centra Vlašić. Plan primjene opširno je razradio projekte u funkciji unapređenja doživljaja destinacije, organizacije, edukacije, unapređenja komunikacije te u funkciji razvoja svih relevantnih turističkih proizvoda. Na kraju se iznosi model upravljanja destinacijom te daju zaključna razmatranja i preporuke.
Description (english)
Master plan of tourist development of Vlašić mountain resort and municipality of Travnik in the part produced by the Institute of tourism is consisted of three large chapters: Situation analysis, Business strategy of tourism development, Implementation guidelines, and Conclusions. Situation analysis contains 11 subchapters including identification of main interest groups, elaboration of properties, investigation of local and regional potentials and analysis of all main aspects of tourism development of Vlašić and the municipality of Travnik. That includes the analysis of social and economic information, local and regional tourism statistics, the existing documentation regarding tourism development of Central Bosnia canton, municipality of Travnik and Vlašić, as well as the analysis of competitive tourism products and international tourism trends relevant for Vlašić and the municipality of Travnik. Business strategy of tourism development includes definition of the development vision and the positioning of Vlašić and the municipality of Travnik, the development of tourism products, competitiveness development, main markets, communication activities and detailed financial plan of Vlašić ski center. Implementation guidelines includes detailed elaboration of projects related to advancement of destination experience, organization, education, advancement of communication and development of relevant tourism products. At the end is elaborated the model of destination management, conclusions and recommendations.