Tematski/zabavni parkovi predstavljaju jednu od ključnih novostvorenih turističkih atrakcija te su izuzetno prikladni za iniciranje i/ili ubrzavanje turističke aktivnosti na kontinentalnim područjima odnosno područjima bez izrazitijih prirodnih i/ili kulturnih atrakcija međunarodne prepoznatljivosti. Svoju popularnost u Europi i svijetu temelje podjednako na sve većem rastu potražnje za proizvodima zabave i rekreacije, ali i na dobro osmišljenom sustavu atrakcija prilagođenim ponajviše obiteljima, djeci školske dobi i mladima. Kao ključni činitelji uspjeha poslovanja tematskih/zabavnih parkova prepoznati su: lokacija, dostupnost, tema, sustav atrakcija te popratni sadržaji. Razvoj tematskih parkova prepoznat je i kao jedan od novih razvojnih iskoraka hrvatskog turizma u razdoblju do 2020. godine. Procijenjuje se, naime, da će se njihovim razvojem osigurati sljedeći strateški ciljevi: ravnomjernija disperzija turističke aktivnosti i brži razvoj turizma na kontinentu, obogaćivanje sustava doživljaja i destinacijskog lanca vrijednosti te privlačenje dodatnih potrošačkih segmenata i produljenje sezone. Dokument uključuje analizu ključnih činitelja uspjeha za poslovanje tematskih parkova u svijetu i Europi utemeljenu je na uvidu u recentnu znanstveno-istražuvačku produkciju i stručne publikacije međunarodnog karaktera te analizu lokacije koja je provedena obilaskom i detaljnim snimanjem predmetnog područja obuhvata projekta, kao i prikupljanjem i analizom relevantnih fizičkih i prostorno-planskih podataka i informacija, koji su bili javno dostupni, odnosno koje je osigurao Naručitelj. Nadalje, provedena je analiza najbolje prakse (benchmark analiza) u zemljama relevantnog konkurenstkog okružja (pozicioniranje, segmentacija potražnje, struktura osnovne i komplementarne ponude, otvorenost za posjetitelje, cijene i sl.) na osnovi javno dostupnih podatake i/ili informacija za izabrane zabavno-tematske parkove (Internet) te procijenjena potencijalne potražnje korištenjem uobičajenih pretpostavki gravitacijskih modela karakterističnih za tržište zabavno-tematskih parkova u Europi. Provedene analize osnova su za formuliranje akcijskog plana objektivnog sagledavanja smjerova realizacije izuzetno zahtjevnog i uvelike pionirskog razvojno-investicijskog projekta kakvog u Hrvatskoj još nije bilo.
Opis (engleski)
Theme/entertainment parks represent one of key tourism attractions and are very suitable mechanisms for inducing tourism demand in continental or other regions lacking in major international demand generating attractiveness factors. Their popularity in Europe and the world stems from increasing demand for entertainment and recreation products tailored to the needs of families, school age children and the young. Key success factors in theme park operations are: location, accessibility, theme, attractions and accompanying activities. Theme park development also represents a new oppoprtunity for a number of Croatia destinations whish is expected to lead to quicker tourism development in the continental part of the country, product development and attraction of new market segments leading to improved seasonal performance of the tourism sector. The project assesses key success factors in theme park operations, a deatiled location analysis stemming from spatial plan analysis and site evaluation, a bencmark analysis of parks within the competitve circle (positioning, market segmentation, services and amenities offered, operating times and prices) and a demand forecast based on gravitational models characteristic for theme parks in Europe. The analyses are a basis for formulating an Action Plan outlinig the steps needed in the realization of this pionieering effort for the Croatian tourism sector.